Nyeste skudd på familietreet vårt?

– På kontoret til Mette hører du alt – bortsett fra svensktopper

Mette begynte som innholdsprodusent på Notodden 7. april. Du vil digge henne fra første sekund. Her møter du ei positiv og engasjert ung dame, med skreddersydd utdanning for jobben.

Skreddersydd utdanning for jobben

Mette ser det beste i alle og enhver. Alle skal trives og bli sett, er hennes mantra. Ydmyk og lite selvhøytidelig, synes vi beskriver Mette godt.

Henne ville vi selvsagt ha med oss i Akari-familien. Her har vi nok en person med godt humør – og humor. Klart vi skal ha det gøy på jobb – og sammen med deg som kunde.

Mette har en bachelor i Creative Industries Management, fra Handelshøyskolen BI. Hun har kunnskap fra fag som markedsføringsledelse, forbrukeratferd, strategi, kommunikasjon, sosiale medier og innholdsmarkedsføring.

Å utarbeide strategier og markedsplaner, produsere fengslende innhold, for så å kunne analysere utfallet, det trigget meg,

Mette Ormåsen Paulsen

Optime Subsea og SØR arkitekter er to bedrifter på Notodden vi har utført arbeid for. Før sommeren er det flere Notodden-bedrifter som lanserer nye nettsider, følg med – følg med.

Hva gjør en innoldsprodusent?

Du har kanskje hørt om Content Marketing, eller innholdsmarkedsføring på norsk? Foto, film og tekst er stikkordene. Som innholdsprodusent skal du skape innhold til nettsider, sosiale medier, blogger, osv. Innholdet bygger på bedriftens strategier, verdier og markedsplan.

Generasjon Z

Mette er født i 1997 og har fått teknologi og sosiale medier inn med morsmelka. Generasjon Z (eller bare Gen Z) brukes om generasjonen født fra slutten av 1990-årene til begynnelsen av 2010-årene. Vi som er eldre generasjoner, kan bare drømme om å lære ny teknologi like fort som disse.

Det som er så spesielt med Generasjon Z er at de aldri har opplevd en verden uten Internett. Vår nye innholdsprodusent har derfor god kjennskap til sosiale medier.

Interessen er stor for å følge trender på internett generelt. Hun er kreativ og blir lett inspirert, liker å finne nye metoder og innfallsvinkler.

Les også: Grepene vi gjorde i 2019 har gitt kjemperesultater, på tross av koronapandemien.

Drømmen – å jobbe med markedsføring

– For 2-3 år siden gikk det opp for meg at jeg ønsket å jobbe med markedsføring. Å utarbeide strategier og markedsplaner, produsere fengslende innhold, for så å kunne analysere utfallet, det trigget meg, forteller Mette.

De aller fleste ønsker å jobbe med noe de interesserer seg for – med noe du kan bli god i.

– For meg er markedsføring det jeg ønsker å jobbe med. Jeg er nyutdannet og har ikke den praktiske erfaringen, men kunnskapen, viljen og lærelysten står det ingenting på!

Kurs om tekster

– Nylig startet jeg på to kurs – som omhandler digital markedsføring og å skape gode tekster, spesielt for digitalt bruk. Jeg liker å oppdatere meg selv og bli bedre, smiler Mette.

Mette har gode skriveferdigheter, og digger gode tekster og grammatikk. Hennes gode kommunikasjonsferdigheter, vil du som kunde raskt bli takknemlig for, når du skal jobbe med ditt budskap.

Frivillig arbeid

Mette blir lett engasjert, både i faget sitt og ellers.

Du husker kanskje varulvfilmen som ble spilt inn på Notodden i oktober 2020? Filmskaperne bak Max Manus er de som laget varulvfilmen her på Notodden. Her engasjerte Mette seg som medansvarlig for statistene. Høsten 2021 har filmen premiere.

Kanskje du var ungdom på 90-tallet og husker de største hit-ene? Mette jobbet som frivillig artistsupport på arrangementet – We Love The 90’s – i april 2017.

Du skal ikke se bort i fra at Mette engasjerer seg under Notodden Blues Festival, ParaVeka, Telemark Airshow, med mer.

Hvorfor vil du jobbe i Akari?

– Det er jo fantastisk å kunne jobbe med drømmefaget mitt på Notodden, hvor jeg både bor og er oppvokst. Jeg ønsker å lære mer om markedsføring, innholdsmarkedsføring og hvordan vi bygger opp en nettside. Også foto og film vil jeg lære mer om – jeg går allerede på noen fotokurs, forteller den engasjerte Notodden-jenta.

– Jeg likte hvordan vi skulle fylle ut jobbsøknaden. Dere stilte meg som søker spørsmål. Jeg følte jeg kunne bli litt mer personlig. Det er sjeldent det står i stillingsannonser at du bør like konserter, quiz, Escape Room og Gokart. Jeg synes dette gjenspeiler Akari som firma. Jeg elsker quiz! Gokart har jeg aldri prøvd, men vil veldig gjerne prøve!

Det Akaris nye innholdsprodusent gleder seg mest til er å lære masse – og å være med på mange forskjellige prosjekter.

Hva tror du Akari best kan hjelpe kundene våre med?

– Å bli synlige. Slik jeg ser det, er mange bedrifter på Notodden for lite synlige. De jobber kanskje for lite bevisst med markedsføring. Jeg tror mange selger mye på kjennskap og vennskap, men er lite digitalt synlige. Poster de noe, er det nok for mange tilfeldige postinger – de skal bare ha noe ut.

Mange bedrifter kan nok blir mye mer bevisste og jobbe mer kontinuerlig med markedsføring, enn de gjør i dag.

Hva er dine hobbyer?

– Musikk! Jeg har alltid vært veldig glad i musikk. Jeg spiller eller synger ikke selv, men jeg digger å gå på konserter – eller bare høre på musikk. Sjanger er jeg svært fleksibel på, unntatt svensktoppar, danseband og tyske slagere (tysk form for svensktopper). Ironisk nok, har jeg vokst opp med dette, da sjangeren var en gjenganger hos mamma.

– Å lage mat! Jeg blir så inspirert – og synes det er gøy å prøve ut nye retter. Kulinariske oppdagelsesreiser, det er verdifull tid for meg. Her er jeg også veldig fleksibel, spiser tradisjonsmat, italiensk, asiatisk, fransk, indisk – you name it!

Vi i Akari ser frem til et herremåltid – laget av Mette.

Et stort behov for digitalisering

De siste årene har vi opplevd stor etterspørsel etter generell bistand til markedsføring. Mange av våre kunder har verken tid til å utføre, eller tid til å sette seg inn i, hvordan de skal navigere i den digtale verden. Facebook, Google, Analytics, Instagram, nyhetsbrev, WordPress, LinkedIn og Pinterest, er bare noen av de digitale verktøyene som daglig brukes for å sikre god tilstedeværelse og sørge for både synlighet og økt salg for kundene.

Se noe av det Akari har gjort for kunder

Og enda mer her!

Trenger du et digitalt løft, grafisk hjelp eller råd rundt markedsføring?

Fyll ut skjema her, så kommer vi i gang med en helt vanlig, jordnær prat i første omgang, helt uten forpliktelser!